FA / EN

02166591557

اهمیت کولین در تغذیه طیور
    
تعداد بازدید: 349
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/9/29

کولین کلراید یا تری متیل 2-هیدروکسی اتیل آمونیوم کلرید یک ماده مغذی ضروری برای رشد مطلوب حیوانات خصوصاً طیور، خوک و حیوانات خانگی است. اگرچه کولین در دسته ویتامین­ها طبقه بندی می­شود، فاقد عمل کوآنزیمی است. کولین با متابولیسم و سنتز گلیسین، بتائین، سیستئین، سرین، متیونین و بسیاری از ترکیبات بیولوژیکی که محتوی عامل متیل هستند، ارتباط دارد. کولین به عنوان بخش مهمی از فسفاتیدیل کولین و فسفوکولین، حدود 70 درصد کل فسفولیپیدهای بدن را تشکیل می­دهد. این ماده در متابولیسم چربی­ها و انتقال آن­ها نقش دارد. همچنین در انتقال پیام­های عصبی در سیستم عصبی با توجه به حضور در استیل کولین ضروری می­باشد. با توجه به اینکه کولین منبع گروه­های آزاد متیل می­باشد، برای اعمال بیولوژیکی متعددی از جمله تشکیل متیونین ضروری می ­باشد.

علائم کمیود کولین

کمبود کولین در ابتدا به صورت خونریزی و تورم جزئی در مفاصل پا مشخص می­شود. اگر کمبود برطرف نشود، مفصل درشت نی و کف پا به دلیل پیچیدگی کف پا به وضوح پهن می­شود که در این صورت پا دیگر توان تحمل وزن پرنده را نخواهد داشت که اصطلاحاٌ به آن پروزیس گفته می­شود. لازم به ذکر است عارضه پروزیس تنها به دلیل کمبود کولین در بندن اتفاق نمی­افتد. در طیور تخمگذار بسته به مرحله رشد پرنده، میزان تولید تخم مرغ و وضعیت سلامتی پرنده میزان کولین مورد نیاز بدن متفاوت است. با توجه به نقش کولین در متابولیسم چربی­ها، تامین مقدار مورد نیاز آن برای جلوگیری از عارضه کبد چرب ضروری می­باشد. به طور کلی کمبود کولین در جیره پرندگان، موجب تاخیر رشد پر جوجه­ها، خونریزی در کلیه­ها و سایر بافت و تجمع چربی در کبد می­شود.

تامین کولین

کولین در حیوانات هم از طریق جیره و هم بوسیله سنتز در بدن تامین می­شود. با وجود این، مقدار سنتز آن در بدن به میزان احتیاجات نخواهد بود و لازم است برای حفظ وضعیت پایدار بدن، مقادیری از آن از طریق جیره تامین شود. کولین معمولاٌ به صورت کولین کلراید تامین می­شود. علاوه بر تامین سنتتیک، پودر ماهی، پودر گوشت و پودر استخوان از منابع غنی از کولین هستند.

 

 

از   2   رای
10

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.